'Elke dag genieten van mijn werk'

24-11-2015, Nico Rietjens, Heythuysen

Nico Rietjens is sinds jaar en dag hét gezicht achter de hoofdvestiging in Heythuysen. Hier werkt hij als orthopedisch schoentechnicus. Bijna dagelijks is Nico druk in de weer voor zijn patiënten. Maar ook achter de schermen is Nico een druk bezette man. Hij is namelijk tevens vestigingsleider van Heythuysen. In dit blog laten we Nico aan het woord.

‘Al 32 jaar houd ik mij bezig met het maken en aanpassen van (orthopedische) schoenen. En al die tijd al bij Penders Voetzorg. Ik geniet nog elke dag van mijn werk. Het vak mocht ik leren van de heer Penders zelf en van mijn vader. De opleiding was toen heel anders van opzet dan nu. Deze duurde maar liefst negen jaar! Om jezelf orthopedisch schoentechnicus te mogen noemen, moest je alle facetten van het vak onder de knie hebben. Van een vel leer moest je een paar orthopedische schoenen maken met alle handelingen die daarbij horen. Zo heb ik veel geleerd over het gehele
proces rondom orthopedisch schoeisel.

Door de jaren heen ben ik steeds meer buiten de werkplaats gaan werken. Zowel op praktijken als bijvoorbeeld op het gezamenlijk spreekuur in ziekenhuizen. Hierdoor is mijn passie voor het maken van schoenen steeds meer overgegaan in een passie voor contact met de klant. Vooral een luisterend oor vind ik daarbij belangrijk, om zo uiteindelijk een goede oplossing te kunnen bieden. Dit gaf én geeft mij nog steeds een extra motiverend gevoel. Ik vind het mooi om een klant te helpen met een oplossing die voor zijn of haar specifieke voetprobleem het beste werkt en ook nog aansluit bij persoonlijke wensen. Met het uitgebreide assortiment aan leer en accessoires van tegenwoordig lukt dat steeds mooier. Het is geweldig als je iemand naar tevredenheid kunt helpen. Dat kan heel divers zijn; van een kleine voorziening tot een complex paar orthopedische schoenen.

Prachtig voetzorgcentrum

Sinds vorig jaar september zitten we in een nieuwe locatie; het voormalige gemeentehuis in Heythuysen. Het is echt een genot om in dit prachtige gebouw te mogen werken. We hebben sindsdien ook een samenwerking met PAST Schoenen. Hierdoor kunnen we klanten een breder assortiment in  goed en mooi comfortschoeisel bieden. Dat maakt het plaatje compleet. Door de samenwerking met verschillende disciplines onder één dak, zoals fysiotherapie, is een prachtig voetzorgcentrum ontstaan. Ook beschikken we over nieuwe apparatuur, waarmee we bijvoorbeeld drukmetingen kunnen doen. Voor klanten met een diabetische voet - een steeds groter wordende groep - is dit een uitkomst. Door gevoelsuitval kunnen zij namelijk zelf vaak niet aangeven of het ergens drukt of pijn doet. Op basis van drukmeting kunnen we achterhalen of een verlaging van de druk op de gewenste locatie behaald is.

Gratis voetcheck

Ons nieuwe gebouw is heel laagdrempelig. Dat is mede te danken aan de komst van PAST Schoenen en het Italiaanse restaurant Porto Maurizio. Zelf bieden we op bepaalde dagen een gratis voetcheck zonder afspraak. Ook dat zorgt ervoor dat mensen net iets gemakkelijker binnenstappen om te kijken of er iets aan hun voetprobleem te doen is. Onvoorstelbaar dat veel mensen jarenlang rondlopen met een voetprobleem dat met een eenvoudige oplossing te verlichten is. En dat doen we hier graag. Als vestigingsleider kan ik alleen maar zeggen: we werken samen in een geweldig team!’

Nico Rietjens

Orthopedisch schoentechnicus