Focus van product naar dienst - deel 2

30-01-2013, Wim Custers, Delft

Sinds het eerste deel van dit blog zijn we al weer een stuk verder met het drukmeetspreekuur. Ook hebben we alweer ervaring opgedaan hoe we dit spreekuur zo efficiënt mogelijk kunnen laten verlopen. Er zijn nu zo’n dertig mensen op het drukmeetspreekuur geweest waarbij schoenen zijn afgeleverd en bijgesteld naar aanleiding van een plantaire drukmeting. Bestaande voorzieningen zijn nagemeten en aangepast.

De ervaring tot nu toe is dat het een erg leuk gevarieerd, maar ook intensief spreekuur is. Intensief niet alleen voor ons maar ook voor de klant, die klant wordt toch maar even een tot anderhalf uur bezig gehouden met metingen en aanpassingen. Leuk om dan te horen dat die klanten vaak de opmerking plaatsen, “ik vind het niet zo erg om wat langer bezig te zijn, want dan weet ik tenminste zeker dat mijn voorziening zo optimaal mogelijk is”.

Ook merken we dat de klant zich meer bewust wordt van de risico’s die hij loopt als je samen met hun de begindrukken en het eindresultaat bespreekt aan de hand van de beelden op het computerscherm. Nog een voordeel van het goed vastleggen van meetgegevens en aanpassingen is dat we er telkens weer veel van leren en doelgerichter kunnen werken om de plantaire drukken zo goed mogelijk te verdelen.

Ook het “testen” en analyseren van het in de eerste blog beschreven Diabetec concept en het lagensupplement kunnen we op deze manier veel beter onderbouwen. Langzaam beginnen er dan ook ideeën te ontstaan om i.s.m. Improve2move een wat meer wetenschappelijke aanpak op los te laten.

Het is leuk om te zien dat de behandelend arts ook de waarde van de drukmetingen begint te ontdekken. We hebben al een paar keer het verzoek gekregen om, voordat een patiënt kan stoppen met de gipstherapie, ze eerst een drukmeting willen om het risico van terugkerende wonden zo klein mogelijk te houden.

We zijn dus al een aardig stukje op weg maar er is ook nog wel veel te doen. We kunnen nu bv. alle drukmeetgegevens, de aanpassingen en de medische gegevens mooi aan elkaar koppelen. Nu zijn we nog druk bezig om de schoentechnische gegevens hier bij te voegen zodat we een meer totaal beeld krijgen van het hele proces. Dit maakt het mogelijk om het hele proces nog beter onder controle te krijgen en hier dan ook een betere analyse op los te laten. Het evidence based werken komt zo ook weer een spreekwoordelijk “stapje” dichterbij.

In het volgende blog zal ik wat meer ingaan op de drukmetingen en de resultaten, en het diabetec concept, dus af en toe de site weer even bezoeken.

Lees hier deel 1 van dit blog >>

Informatie over de auteur

Orthopedisch schoentechnicus & vestigingsleider
Penders Voetzorg

Reacties (2)

• 01 February 2013, 15:45 Tony

Interessant blog om te lezen. Ben erg benieuwd naar het volgende deel.

• 01 February 2013, 15:31 Ivo Franssen

Mooie blog als vervolg op de eerste. Het belang van drukmeting blijkt hieruit duidelijk.

+ Toon alle 2 reacties