Focus van product naar dienst - deel 3

06-09-2013, Wim Custers, Delft

Het voorgaande blog stamt alweer uit januari van dit jaar. Inmiddels zijn we al weer heel wat metingen verder en de ontwikkelingen staan niet stil. In het vorige blog beloofde ik om dieper in te gaan op het diabetec concept, hoe een drukmeting verloopt en de resultaten hiervan. Kortom, meer dan voldoende stof voor een nieuw blog.

We hebben nu bij ongeveer 64 klanten één of meerdere metingen gedaan. Hieruit kunnen we erg veel informatie aggregeren en veel blijven leren. Zo leren we veel van de eerste drukmetingen die we zien. Denk aan hoe, en op welke wijze, we vanuit de productie al verbeteringen aan kunnen brengen. Denk bij deze verbeteringen aan het maken van de voetzoolprofilering in de leesten, of het reeds vooraf aanbrengen van drukverminderende aanpassingen.

De afwikkeling onder de schoen of in het supplement krijgt ook steeds meer aandacht en we hebben dan ook goede ideeën hoe we deze aan een nader onderzoek kunnen onderwerpen. Tevens liggen er al onderzoeksvoorstellen van Improve2move om de lagen-supplementen en de Diabetec zolen eens te gaan vergelijken met de conventionele zolen.

Hoe gaat zo’n meting nu precies in zijn werk?

Het spreekuur is hoofdzakelijk ingericht voor Diabetespatiënten met een ‘bedreigde’ voet. De mate van deze bedreiging is vastgelegd in de  zogenaamde Simms classificatie. Deze classificatie wordt gehanteerd door huisartsen, verzekeraars en andere behandelaars van voeten.

Mensen met Simms  2 (tekenen van verhoogde druk in combinatie met vermindering van het gevoel/verminderde doorbloeding) en Simms 3 (een doorgemaakt ulcus of amputatie) worden het meeste gezien op het spreekuur. Welke patiënten op het spreekuur komen wordt altijd in het begin van het proces in overleg met de voorschrijver bepaald. Dit gebeurt alvorens we aan de schoenen beginnen.

Bij het afleveren van de schoenen leggen we zolen met druksensoren in de schoenen. Vervolgens laten we de cliënt een stukje lopen zodat de drukpunten op het beeldscherm kunnen zien en analyseren. Dit doen we omdat wij niet zelf kunnen voelen hoe de druk in de schoen is. Daarnaast is het zo dat de cliënt niet zelf kan aangeven hoe de schoen zit omdat hij nu eenmaal minder of geen gevoel in de voeten heeft.

Op het scherm kunnen we o.a. de hoogte van de druk zien. Vervolgens kijken we waar de drukken te hoog zijn en passen we de schoenen hierop aan. Daarna doen we weer een meting zodat we kunnen controleren of de aanpassingen het gewenste effect hebben. We zijn dan pas tevreden als de druk onder de 200 Kpa (Kilopascal) valt, óf 25% verminderd is (standaard gehanteerd door Diafos onderzoek), óf vergeleken met een meting op de blote voeten 30 % verminderd is (Diabetec).

Bij ongeveer twee op de drie cliënten kunnen we aan een van deze criteria voldoen Ons streven is echter om 100% te halen. Dit denken we te bereiken door steeds meer ervaring op te doen met aanpassingen, het productieproces en het schoenrecept te verfijnen, en goed materiaalonderzoek te doen. Binnenkort wordt het Diafos onderzoek afgerond. Uit dit langlopende onderzoek komt veel informatie beschikbaar waarmee we weer een stap vooruit kunnen maken.

In een eerder blog had ik nog beloofd om het Diabetec concept verder uit de doeken te doen. Dit bewaar ik voor het volgende blog. Zo heeft u weer een goede reden om onze website goed in de gaten te houden.

Lees hier deel 1 van dit blog >>

Lees hier deel 2 van dit blog >>

Met vriendelijke groet,

Vestigingsleider en Orthopedisch schoentechnicus

Reacties (1)

• 10 september 2013, 11:54 Tony

Mooi blog. Zie uit naar het volgende deel in de serie.

+ Toon alle 1 reacties