Focus van product naar dienst - deel 4

28-03-2014, Wim Custers, Delft

We zijn al weer een aardige tijd bezig met het uitvoeren van drukmetingen in Delft. Inmiddels hebben we al heel wat ervaring en kennis opgedaan. Hoe we deze kennis en ervaring “op maat” willen gaan leveren zal ik in dit blog proberen uit te leggen.

Dankzij het diafos onderzoek en de ervaring en kennis die we in anderhalf jaar hebben opgedaan, weten we al goed welke aanpassingen, of combinatie van aanpassingen, het meeste effect hebben bij het verminderen van plantaire drukken.We zien echter ook dat een zelfde aanpassing bij verschillende klanten een ander resultaat kan opleveren. Hoe kan dat, vragen wij ons dan af. Volgens ons heeft dit veel te maken met de “parameters” die gelden bij een individuele klant.

Doel - functie - oplossing

In het zoeken naar een goede oplossing voor een zorgvraag kijken we natuurlijk welk doel we nastreven met een oplossing (voorkomen van wonden), welke functie moet de oplossing bieden (ontlasten), en welk middel we daarvoor inzetten (vrijleggen). We zien echter ook dat het resultaat beïnvloedt wordt door onder andere het gewicht van een persoon, de manier van lopen, het evenwicht, of iemand loopt met behulp van een hulpmiddel, met wat voor soort voeten we hebben te maken enzovoorts. Dit zijn aspecten die wij parameters noemen. Wij zien dus dat die parameters van groot belang zijn om voetzorg “op maat” te maken.

Parameters begrijpen

We beginnen dus steeds meer te begrijpen hoe deze parameters de drukwaarde en de aanpassingen die wij maken kunnen beïnvloeden. Bij een klant die met een zgn. forward leaning loopt, moet bijvoorbeeld de afwikkeling weer net iets anders aangebracht worden dan bij iemand met een hele korte staplengte. Bij een uitgesproken stugge pes cavus (holvoet) moet je weer anders te werk gaan dan bij een goed corrigeerbare pes plano valgus (platvoet). Bij een slechte proprioceptie (de regulatie van houding en beweging) is het meer van belang om een goede stabiliserende voorziening te maken dan als de proprioceptie goed is. We houden hier natuurlijk altijd al rekening mee maar we kunnen nu duidelijk de relatie tot de drukwaarde zien.  Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen maar dan wordt dit blog wel heel erg lang denk ik.

Ieder thema een andere aanpak

In ons streven naar zorg op maat zijn parameters een belangrijk onderdeel, deze parameters kunnen niet alleen gelden voor een bepaald persoon, maar kunnen ook gelden voor een bepaald thema. Voor kinderen zijn de parameters weer anders dan voor volwassenen, voor een reumapatiënt zijn ze weer anders dan voor een HMSN (spierziekte) patiënt, en het is ook belangrijk om te kijken of er een oplossing moet komen voor de werk, sport of huishoudelijke situatie.

Diabetec

Diabetec is een concept ontwikkeld door Ietec waarbij er zo veel mogelijk een relatie is gelegd tussen de parameters die gelden voor een diabetische voet, en de eigenschappen van materialen en de manier van toepassen in een oplossing. Hier zal ik in het volgende blog verder op in gaan.

Tot deel 5

Orthopedisch schoentechnicus