Samenwerking Penders, MCDM & Harlequin

10-09-2012, Boni B.M. Rietveld, Den Haag

Tijdens het 12e ‘Symposium der TanzMedizin’ georganiseerd door tamed (tanzmedizin Deutschland) in Berlijn op 2 juni 2012 presenteert A.B.M. (Boni) Rietveld, orthopaedisch chirurg & musicus van het Medisch Centrum voor Dansers en Musici (MCDM) in Medisch Centrum Haaglanden (MCH) te Den Haag een primeur, namelijk het hergebruik van restafvalmateriaal van dansvloeren voor het welzijn van dansers. De titel van zijn presentatie luidt: ‘Recycling of dance floor scraps for the sake of dancers’ health’

Harlequin, een fabrikant van dansvloeren, maakt al jaren bierviltjes (‘coasters’), mousepads en bureaublad-onderleggers van resten vinyl die langs de randen overblijven na het leggen van een dansvloer. De ‘coasters’ zijn beschikbaar in diktes van 1, 2, 3, en 8 mm en zijn populaire ‘give-aways’. Rietveld heeft meerdere van deze ‘coasters’ in alle diktes in zijn orthopaedische praktijk en gebruikt ze om bij dansers met voetproblemen of -blessures niveauverschillen onder de voeten te compenseren en zo de druk onder de voet te egaliseren (“shimming-out with Harlequin coasters”).

Ze zijn o.a. te gebruiken als afwikkelrol bij hallux rigidus, of om een (te) lang 2e middenvoetsbeentje op te vangen bij een zgn. ‘Griekse voet’. De dikste ‘coasters’ van 8 mm worden gebruikt als hakverhoging, bijv. ter correctie van een beenlengteverschil, of om inklemmings-klachten aan de voorzijde van het enkel-gewricht (‘anterior impingement’) te verlichten. De ‘coasters’ worden dan door de patiënt of de arts op maat geknipt en in de (dans)schoen geplakt of onder de voet getaped. Een bijzondere indicatie bestaat uit het ontlasten van het staartbeentje bij ‘coccygodynie’ door een coaster in beide achterzakken van de broek.

Hoewel Rietveld dit principe al langer in het MCDM gebruikt en Harlequin de levering van deze restmaterialen aan het MCDM gratis verzorgt, worden de mogelijkheden pas concreet tijdens de Annual Conference van IADMS, het wereldcongres van de International Association for Dancemedicine and Science, in Canberra, Australië, wanneer hij hierover op 26-10-2007 in gesprek raakt met dhr Guy Dagger, directeur van Harlequin Dancefloors, en oppert dat dit voor Harlequin een interessant ‘Corporate Social Responsibility’(CSR) project zal kunnen zijn.

In het MCH Westeinde bestaat als sinds 1993 een uitstekende samenwerking tussen het MCDM en Penders Voetzorg Den Haag bij de begeleiding en behandeling van dansers met blessures van de onderste extremiteit, in het bijzonder van de voeten en enkels. De laatste jaren is deze samenwerking geïntensiveerd doordat Robbert A. J. Koets, orthopedisch technoloog van Penders Voetzorg Den Haag een multidisciplinaire spreekuur houdt op lokatie in het MCDM in MCH Westeinde. Uiteraard komen de Harlequin coasters hier regelmatig ter sprake en zo ontstaat het idee dat dit project door participatie van de firma Penders meerwaarde zou kunnen krijgen.

Als proef maakt dhr. Koets enkele hakverhogingen op maat met een stuk Harlequin 8 mm dik dans-vinyl als basis en een lederen Penders afwerking als toplaag. Met dit als uitgangspunt raakt het management van Penders ook geïnteresseerd in een tripartite ‘CSR-project’:
Harlequin levert het restafvalmateriaal van dansvloeren gratis aan de firma Penders, die op haar beurt de vervaardiging van de hakverhogingen op ‘non-profit’ basis verzorgt. Het MCDM verzorgt de ‘distributie’ op medische indicatie aan geblesseerde dansers. De mogelijkheden met deze materialen zijn legio en zullen in de toekomst ongetwijfeld navolging en uitbreiding vinden.

A.B.M. (Boni) Rietveld, orthopaedisch chirurg & musicus,
Medisch Centrum voor Dansers en Musici (MCDM), Medisch Centrum Haaglanden (MCH), Den Haag
E-mail: MCDM@MCHaaglanden.nl

Medisch centrum Haaglanden