Samenwerking podo's en schoentechnici

06-12-2012, Yvonne Luijten, Heythuysen

Eén van de redenen waarom ik graag bij Penders als podotherapeut werkzaam wilde zijn is het feit dat ze onder één dak, met verschillende disciplines, samenwerken. We hebben het in dit geval over de orthopedisch schoentechnicus, de podotherapeut en de medisch pedicure.

Aanvullen en versterken van kennis en expertise

Het uitgangspunt van samenwerking tussen een orthopedisch schoentechnicus en podotherapeut is wederzijdse aanvulling of versterking met specifieke expertise of producten. Deze samenwerking is met name bij complexe patiënten van toegevoegde waarde. Zo maakt de podotherapeut o.a. siliconen teenortheses die soms in combinatie met orthopedisch schoeisel gebruikt worden om standsafwijkingen nóg beter te corrigeren of specifieke delen van de voet te beschermen. Vaak maakt dit de behandeling effectiever.  De podotherapeut levert ook voorlopige therapieën die als tussenoplossing dienen wanneer men in afwachting is van een paar orthopedische schoenen.

Zowel orthopedisch schoentechnici als podotherapeuten krijgen vaak te maken met diabetes- en reumapatiënten. Parallelle zorgtrajecten behoren vaak tot de mogelijkheden wanneer een diabetes- of reumapatiënt onder behandeling is van een orthopedisch schoentechnicus. Dit traject bestaat uit preventieve voetbehandelingen die door de podotherapeut of door de medisch pedicure uitgevoerd worden.

Tevreden patiënten met een veilig gevoel

Het feit dat we bij Penders Voetzorg al deze disciplines onder één dak hebben is een groot voordeel. Bij patiënten leidt dit tot een grotere klantentevredenheid omdat Penders Voetzorg op deze wijze een totaalpakket biedt.

Mijn ervaring is dat het mensen een veilig gevoel geeft om alle relevante zorgdisciplines onder één dak te hebben. Als bijvoorbeeld iets met orthopedische schoenen aan de hand is, en de patiënt is toevallig bij de podotherapeut voor controle, dan wordt dit probleem reeds ter plekke besproken. In veel gevallen wordt direct tot actie overgegaan. Deze actie kan een reparatie zijn, maar ook een voorlopige therapie of controle afspraak etc.  Een ander voordeel is dat gezamenlijke afspraken gepland worden, bij zowel de podotherapeut als orthopedisch schoentechnicus.

Kortom, een behandeltraject is vaak goed aan te passen naar de wensen van de patiënt. De podotherapeut en orthopedisch schoentechnicus zijn elkaars verlengde met ieder hun eigen expertises.

Yvonne Luijten
Podotherapeut