Beweeg je vrij

Schoenmaker, blijf bij uw leest...

18-10-2012, Everline Cosijn, Gouda

“Hoe gaat het met uw schoenen?” De vrouw kijkt omlaag en trekt een bedenkelijk gezicht; “Eerlijk gezegd moest ik er erg aan wennen. Ze lopen heerlijk hoor, maar……” Dit soort gesprekken voer ik dagelijks meerdere keren. Veel van mijn klanten komen hier ook voor schoenen, en dat is niet altijd even makkelijk. Mensen moeten er aan wennen dat ze niet meer die leuke schoen uit de winkel kunnen dragen, maar dat er een schoen om hun voet gemaakt wordt die er soms wat minder charmant uit ziet.

Is die schoen eenmaal aangemeten, dan houdt het daar niet op. Veel mensen zie ik elke zes weken terug voor een pedicure behandeling. Ik merk dan dat mensen tegen mij vaak durven te vertellen wat hen wel en niet bevalt aan de schoenen. Ook kan ik door goed naar de voeten te kijken problemen ontdekken. Vooral bij mensen die het allemaal niet zo goed meer voelen. Neem bijvoorbeeld die meneer die erg tevreden was over zijn schoenen. Toch zag ik dat onder zijn voet steeds een likdoorn terug kwam. Omdat hij het niet voelde, vond hij het geen probleem maar ík wel!

Korte lijnen

Nu is het zo dat voeten even aan een nieuwe situatie moet wennen, maar na verloop van tijd moet het eelt en de likdoorn minder worden. Als dat niet gebeurd, dan moet er dus wat aan de schoenen gebeuren. In veel gevallen, zoals bij deze meneer, kan het gelukkig meteen. Ik loop dan naar de schoenmaker voor advies en hij draagt de oplossing aan. Deze kleine aanpassing werd meteen even gedaan, en inderdaad, na verloop van tijd werd de likdoorn en het eelt minder. Dit werken met korte lijnen is prettig. De klant weet dat er met klachten als het mogelijk is meteen actie wordt ondernomen.

Is de aanpassing wat meer werk, dan wordt er een aparte afspraak gemaakt of combineer ik de volgende afspraak bij mij met wat tijd bij de schoenmaker en vragen we de klant andere schoenen mee te nemen. De schoenen die moeten worden aangepast blijven hier en kunnen dan later gehaald worden.

Diabetes en reuma

Andersom werkt de korte lijn ook prima. Mensen die bij de schoenmaker komen maar niet hun voeten goed (laten) verzorgen, kunnen bepaalde klachten blijven houden. Voor mensen met Diabetes of Reuma is dat niet goed. Kleine problemen kunnen dan uitgroeien tot grote problemen zoals wonden die maar niet willen genezen. Zoals die mevrouw die maar niet begreep dat dat ene pijnlijke plekje maar niet weg ging. De schoenmaker riep mij erbij en ik zag een dikke laag eelt met waarschijnlijk een likdoorn eronder. Dat zal eerst verwijderd moeten worden. Daarna kan pas gezegd worden of de schoen doet waarvoor hij is aangemeten. Gelukkig kon ik mevrouw meteen even van het probleem afhelpen.

Meedenken met de klant

Het leukste verhaal komt van een meneer die was doorgestuurd door de huisarts omdat hij zo’n last van zijn voeten had. Deze meneer was zelf al aan het knippen gegaan aan de binnenzool van zijn schoen. Onder de kleine teen zat een likdoorn en daar had hij een stuk uit zijn zool geknipt om de druk te verminderen. Toen ik naar zijn voeten keek, dacht ik dat hij best aangepaste schoenen zou kunnen gebruiken. Gelukkig dacht de schoenmaker er ook zo over, en we vertelde deze meneer dat hij naar de specialist moest voor een verwijzing. En inderdaad, de meneer kreeg aangepaste schoenen. Voordat de echte schoenen gemaakt worden, worden er eerst proefschoenen gemaakt. Deze schoenen zijn puur bedoeld om te kijken of de aanpassingen die nodig zijn ook goed werken.

Op zijn proefschoenen liep deze meneer zo weg. Toen deze schoenen ingeleverd moesten worden, en hij weer op zijn eigen schoenen ging lopen, had hij de binnenzool nagebootst door onder de binnenzool van de gewone schoen van alles te plakken. Zo probeerde hij de drukontlasting na te bootsen die hij in de aangepaste schoen had.

In de tussentijd dat hij moest wachten op zijn schoenen, verzorgde ik zijn voeten. Het eelt en likdoorns kwamen wel gewoon terug, maar het was uit te houden. Maar eenmaal met de aangepaste schoenen kon meneer weer lange afstanden lopen en werden de likdoorns en het eelt steeds minder.

Het resultaat: iedereen tevreden!

Everline Cosijn
Pedicure bij Penders Voetzorg

Reageer



Reacties (2)

  • 23 November 2012, 13:43 Sien

    Leuk en duidelijk geschreven Everline!!..

  • 18 October 2012, 21:39 henk

    hartstikke leuk.

+ Toon alle 2 reacties
Deel |