Sportief met diabetes

03-09-2012, Bas van de Goor, Arnhem

“Ja, ik wil wel bewegen en sporten maar ik heb gewoon te veel last van mijn voeten.” Deze zin hoorde ik vaak als ik voor een zaal mijn verhaal vertelde. Het gaat dan over sport en diabetes. Welke positieve rol speelt sport (en bewegen) in het leven van mensen met diabetes?

Aan de hand van voorbeelden leg ik uit dat mensen die hebben deelgenomen aan activiteiten van de Bas van de Goor Foundation minder medicatie nodig hebben en betere bloedglucosewaarden hebben. Kortom, dat ze lekkerder in hun vel zitten.

Er zijn werkelijk duizend redenen te vinden om niet in beweging te komen. Ik ken er ook wel een paar. Maar de Bas van de Goor Foundation wil graag een gids zijn die een leven met diabetes aangenamer maakt. We denken ook te weten hoe je die weg kunt bewandelen. Zoals gezegd met actieve leefstijl en dus veel beweging.

De openingszin van dit stuk geeft aan dat veel mensen wel willen maar niet kunnen sporten of bewegen. Ik heb geen expertise om goed antwoord op de deze vraag te geven. Sterker nog, toen ik deze vraag voor het eerst kreeg  stond ik met een mond vol tanden.
Gelukkig hebben we sinds het begin van de stichting, zes jaar geleden, een aantal partners gevonden die ons helpen. Financieel, maar ook met mensen, diensten en expertise. De samenwerking met Penders Voetzorg is een bijzondere. Zij hebben de drive om mensen met voetproblemen te helpen maar ook mensen die een sportieve uitdaging willen aangaan.

Het klikt vanaf het eerste moment tussen ons. Beide organisaties bieden mensen perspectief door ze te laten bewegen. “Beweeg je vrij” is een kreet die de Bas van de Goor Foundation ook had kunnen kiezen. En dankzij de steun van Penders Voetzorg kunnen we nu ook mensen die problemen hebben met hun voeten toch helpen ze in beweging te brengen.

Sportieve groet,

Bas van de Goor