Beweeg je vrij

'Hardlopen verlengt levensduur met drie jaar'

05 August 2014, 12:39, Heythuysen

Hardlopers leven gemiddeld drie jaar langer dan mensen die niet rennen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Iowa State University. Het beste nieuws volgens de onderzoekers is dat het al voldoende is om een paar minuten per dag langzaam te rennen.

"Mensen hoeven dus helemaal niet zo veel te rennen voor de gezondheidsvoordelen", aldus onderzoeker Duck-chul Lee. "Ik hoop dat dit onderzoek mensen kan motiveren om te beginnen met hardlopen en het rennen ook vol te houden."

Het is niet duidelijk of de langere levensduur ook daadwerkelijk wordt veroorzaakt door het hardlopen. De onderzoekers konden alleen een sterk verband aantonen, maar mogelijk zijn er andere redenen waarom de hardlopers langer leven. Mogelijk kiezen gezonde mensen er vaker voor om te rennen. De onderzoekers hebben wel geprobeerd om voor dit soort factoren te controleren.

Onderzoek

Zelfs als je wekelijks minder dan 51 minuten, minder dan tien kilometer of langzamer dan tien kilometer per uur rent, heeft je gezondheid er baat bij. Ook bij lopers die maar een of twee keer per week rennen vonden de onderzoekers in de vijftien jaar durende studie. Bij het onderzoek waren meer dan 55.000 volwassenen tussen de 18 en 100 jaar betrokken.

Uit het onderzoek bleek dat mensen die niet hardlopen gemiddeld een drie jaar kortere levensverwachting hebben dan hardlopers. De onderzoekers brachten rennen in verband met een 30 procent kleinere kans op overlijden en zelfs een 45 procent lager risico op overlijden als gevolg van een hartziekte. Opvallend was dat mensen die gemiddeld een half uur tot een uur per week renden het risico op overlijden net zo sterk verlaagden als hardlopers die wekelijks meer dan drie uur trainden.

Doorzetten

Volhouden is wel belangrijk. Het gezondheidsvoordeel was het grootst voor mensen die al meer dan zes jaar regelmatig de hardloopschoenen aantrokken.

De resultaten zijn gepubliceerd in het Journal of the American College of Cardiology.

Door: Gezondheidsnet

Deel |