Genieten van comfortabel lopen

Beweging in de winter

In de winter vormt de regen, sneeuw en kou voor velen een barrière om naar buiten te gaan. Dit betekent automatisch: Minder beweging! Het is juist belangrijk voor jong en oud om gedurende alle seizoenen actief te zijn. Er zijn veel manieren om toch fit te blijven, zowel binnenshuis alsook buitenshuis.

Beweging in de winter voorkomt o.a. gewichtstoename (aangezien we minder calorieën verbranden), verslapping van de spieren en conditievermindering. Het heeft niet alleen een positief effect op ons lichaam, maar ook onze geestelijke gezondheid. U voelt zich fitter en meer ontspannen.

Indoor

Om toch in beweging te blijven kunt u ervoor kiezen om gedurende de winterperiode een indoor (winter)sport te behoeven, zoals  fitness, skiën of snowboarden, schaatsen of zwemmen. 

Blijft u liever binnenshuis, dan zijn er diverse manieren om uw conditie op peil te houden:

  • Creëer uw eigen fitnessruimte. Dit hoeft niet duur te zijn. U kunt gemakkelijk een goede workout routine opzetten met slechts een set dumbells, trainingsbal en springtouw.
  • Loop 20 minuten de trap op en af voor een intensieve en efficiënte workout.  Of gebruik de onderste trede van de trap en ga minstens 10 minuten steppen.
  • Ook huishoudelijke karweitjes leveren een bijdrage aan voldoende beweging. Met 30 minuten stofzuigen verbruikt u al 90 calorieën. Door meer dingen in het huishouden te (blijven) doen, blijft u actiever!
  • Train uw benen en voeten; zie hiervoor onze folder “Voet- en rekoefeningen”.
  • Niet alleen leuk voor jongeren, maar zeker ook voor volwassenen; Gamecomputers met beweegspellen,  zoals de Wii Fit, Xbox Kinect en Playstation Move.

Outdoor

Op mooie winterdagen kunt u het beste naar buiten gaan. We hebben licht nodig voor de aanmaak van vitamine D en het 'gelukshormoon' serotonine. Beweging brengt onze afweercellen en het hele immuunsysteem op gang (voorkomt o.a. verkoudheid).

Qua outdoor bezigheden kunt u ook hier denken aan skiën, snowboarden of schaatsen.  Bent u niet heel sportief of wilt u geen extra kosten maken, dan is buiten lopen een goede oplossing. Maak een wandeling door het bos, park of uw woonplaats.

Wilt u echt fitter worden, wandel dan sportief, d.w.z. stevig doorwandelen met een snelheid van rond de 6 tot 7 kilometer per uur. Intensief wandelen bereikt u ook door een krachtige armbeweging en een sterke afzet met de voeten. Zorg voor voldoende bescherming tegen het koude weer en doe een korte warming-up voordat u begint te lopen, zodat uw spieren los en warm zijn.

Doet u aan hardlopen? Met een aantal voorzorgsmaatregelen kunt u het gehele jaar genieten van deze sport.

  • Draag kleding in drie laagjes; Geen katoen (houdt vocht vast), maar 100% polyester. Direct op de huid draagt u kleding die vocht afvoert en het lichaam op temperatuur houdt. Een 2e laag daarover om uw lichaam warm te houden en als 3e laag een wind- en waterdicht jack als bescherming tegen wind en regen/sneeuw. Bij niet al te koud weer is een thermo hardloopshirt met lange mouwen meestal voldoende.
  • Bedek de blootgestelde huid; Een muts en handschoenen zijn noodzaak zodra de temperatuur tegen of zelfs onder het vriespunt komt. Uw lichaam verliest het meeste van zijn warmte door de blootgestelde huid.
  • Veiligheid; Vertel altijd iemand waar u naartoe gaat en wanneer u verwacht thuis te zijn. Neem uw mobiele telefoon mee en draag felgekleurde of reflecterende kleding (bijv. reflectiehesje en een knipperende  verlichte armband).
  • Gladheid; Draag eventueel hardloopschoenen met een wat grovere zool. Of doe Shoe Snow Grips onder uw schoenen. Bij lopen in de sneeuw zijn zowel de voetplaatsing als de afzet anders. Vanwege de gladheid is er meer kans op uitglijden.
  • Loop korte rondjes; Als het koud is kunt u het beste meerdere korte ronden lopen. Dan bent u nooit te ver van huis in het geval van een noodsituatie. U kunt ook sneller reageren op plotselinge weersveranderingen.
  • Warming-up; Besteed meer tijd aan de warming-up ter voorkoming van blessures.  Als het erg koud is kunt u deze ook thuis doen.
Deel |

Download brochure Bewegen en comfort

In dit themaboekje hebben wij alle belangrijke informatie rondom dit thema gebundeld in een handig PDF document. Download het boekje nu.

Download

Bel mij voor een afspraak

Wilt u een afspraak maken? Druk dan op de knop en vul het formulier in. Een van onze medewerkers belt u dan terug op een tijdstip dat het u gelegen komt.

Bel mij