Met plezier bewegen op niveau

Atletiek en lopen

Onder atletiek  verstaan we onder andere hordelopen, hinkstapsprong, hoogspringen, estafette,  sprint, lange afstand lopen (zoals de marathon), kogelstoten, discuswerpen en speerwerpen. Vooral hardlopen is populair. Je kunt tegenwoordig aan diverse hardloopevenementen deelnemen. 

Vrijwel iedereen herkent het beeld van de hardlopende man en/of vrouw in de straat, het park of in het bos. Hardlopen is een vorm van atletiek. Het is een oude sport, waarbij zowel op de weg als op de atletiekbaan gelopen kan worden. Lange afstand lopen  traint het uithoudingsvermogen.

Er zijn diverse studies die aantonen dat sporten veel positieve effecten heeft op de gezondheid. Dit zijn onder andere het verlagen van het lichaamsgewicht, verlagen van de bloeddruk en cholesterol. Ook zorgt hardlopen ervoor dat u zich goed voelt, doordat tijdens het lopen endorfine wordt afgegeven aan het bloed.

Wanneer u begint met hardlopen, is het belangrijk om de tijd te nemen en de trainingsintensiteit rustig te laten toenemen. Stel een doel vast waarvoor u wilt trainen. Bijvoorbeeld een loop van vijf kilometer, georganiseerd door een hardloopvereniging. Dit stimuleert het hardlopen. Er zijn in Nederland diverse hardloopverenigingen waarbij men zich kan aansluiten, zodat begeleiding aanwezig is. U kunt bijvoorbeeld werken aan uw looptechniek en uithoudingsvermogen.

Hardloopschoenen

Goede hardloopschoenen is een absolute vereiste. Er bestaat tegenwoordig een grote variëteit in merken en types. Laat u goed informeren in een gespecialiseerde sportzaak. Het is ook belangrijk om hardloopschoenen op tijd te vervangen, na ongeveer 1500 kilometer. Na deze afstand dempen de schoenen de schokken niet meer effectief. Voor een goede loopanalyse is het belangrijk in de sportzaak een kort stukje te hardlopen wanneer u schoenen gaat kopen. Kijk naar de juiste lengte en breedte van de schoen ter voorkoming van drukplekken en blaren. Verder speelt pronatie en supinatie een rol.

Overpronatie ontstaat als de enkel meer naar binnen kantelt wanneer de voet afwikkelt.

Supinatie wil zeggen dat de enkel meer naar buiten kantelt wanneer de voet afwikkelt.

Een lichte pronatie is echter normaal om ook de schok van het neerkomen op te vangen. Bij een overpronatie wordt de kans op blessures vergroot. Hiervoor kan men een anti-pronatie hardloopschoen aanschaffen. Neem bij het kopen van nieuwe schoenen altijd de oude mee, om deze te laten beoordelen. Vooral aan de slijtage van de zool kan men zien of u wellicht teveel proneert of supineert.

Op blote voeten

De meeste hardlopers lopen op schoenen. Maar het komt ook voor dat hardlopers op blote voeten lopen. De natuurlijke landing is dan op de voorvoet. Daarna komt de hiel aan de grond en vervolgens wordt afgewikkeld naar de voorvoet. Dit is een geheel andere loopstijl dan lopen op schoenen. Het lichaam helt iets voorover en de paslengte is korter. De voeten blijven dicht onder het lichaam.

Mogelijke blessures

Een goede looptechniek voorkomt blessures.  De meerderheid van blessures die bij hardlopen voorkomen, ontstaan door overbelasting. Vooral knieën, scheenbenen, achillespees en voeten worden erg belast. Tijdens het hardlopen komt drie tot vier maal het lichaamsgewicht op de landende voet. Deze  schok wordt doorgegeven naar boven toe. De spieren, pezen en botten moeten erg wennen aan deze belasting. Daarom moet de belasting langzaam worden opgebouwd.

U kunt uw voeten tijdens het hardlopen op verschillende manieren laten landen. De meeste recreatieve lopers landen op hun hielen. Snelle lopers maken vaak een middenvoet landing. En sprinters landen op hun voorvoet.

Een goede ondersteuning van uw voeten is belangrijk om blessureleed te voorkomen of op te lossen. Hiervoor zijn speciale sportzolen beschikbaar. De sportzolen worden aangemeten en bij aflevering passend gemaakt in de huidige sportschoenen. Dit zorgt voor een goede pasvorm. Verder wordt rekening gehouden met de correctie die al in de hardloopschoen aanwezig is. Sommige klachten kunnen al opgelost worden met een sportschoenadvies of een lichte schoenaanpassing. Bij voetstandafwijkingen zijn vaak ook sportzolen geïndiceerd, vooral als dit samengaat met klachten.

Tips om blessures te voorkomen

Loop niet altijd op de weg. Train ook regelmatig op een zachte ondergrond. Dit is minder belastend. Verder is het goed om te wisselen van ondergrond om de spieren en pezen te versterken.

  • Wissel regelmatig van loopschoenen.
  • Loop steeds verschillende routes, dat is leuker en de belasting is dan net weer even anders.
  • Doe een goede warming-up. Dit zorgt ervoor dat de spieren voldoende doorbloed zijn.
  • Doe een goede cooling-down. Dat zorgt ervoor dat u afvalstoffen beter kwijtraakt.
  • Luister naar uw lichaam; reageer tijdig op signalen die uw lichaam geeft.
  • Bouw uw trainingsschema geleidelijk op.
  • Neem na ziekte voldoende tijdig om op uw oude niveau terug te komen.

Hardlopen is een heerlijke sport met veel positieve effecten, maar het belangrijkste is om plezier te beleven aan het lopen!

Deel |

Download brochure Sport en vrije tijd

In dit themaboekje hebben wij alle belangrijke informatie rondom dit thema gebundeld in een handig PDF document. Download het boekje nu.

Download

Bel mij voor een afspraak

Wilt u een afspraak maken? Druk dan op de knop en vul het formulier in. Een van onze medewerkers belt u dan terug op een tijdstip dat het u gelegen komt.

Bel mij