Met plezier bewegen op niveau

Outdoor sporten

Op deze pagina worden sporten behandeld die zich in de buitenlucht afspelen, oftewel outdoor. Deze sporten zijn afhankelijk van het weer.
Onder outdoor sporten vallen onder andere: loopsporten (wandelen, Nordic Walking, hiken), golf, wielersport, skeelersport en klimmen.

Wandelen is het bekendst en voor de meeste mensen het meest eenvoudig uit te voeren. U kunt het op uw eigen tempo doen, waarbij u uw eigen trainingsschema bepaalt. Het voordeel van wandelen is dat u kunt gaan wanneer het u uitkomt. Ook hoeft er weinig voor worden aangeschaft. Veel mensen wandelen uit praktisch oogpunt; even naar de brievenbus of een boodschap doen. Anderen lopen om lekker te ontspannen, bijvoorbeeld over het strand of door bos en duinen. Er zijn ook mensen die actief een lange afstand lopen, om af te vallen of gezond bezig te zijn.  

Tegenwoordig is het (actief) wandelen met stokken, Nordic Walking, erg bekend. Door het lopen met de stokken ontstaat een actieve houding. De stokken geven daarnaast extra steun, waardoor het evenwicht beter is. Dit geeft een stimulans om stevig door te lopen en een lange afstand af te leggen.

Golf

Golf wordt ook steeds meer gespeeld. Hierbij wandelen de spelers over een grasveld met hindernissen (plassen, bunkers en heuvels) en slaan zij met een golfclub een harde bal in verschillende holes. Er kunnen verschillende partijen worden gespeeld, die verschillen van duur (drie tot acht uur).

Fietsen

Nederland is een fietsland bij uitstek. Aangezien Nederland geen bergen heeft, is de fiets een makkelijk vervoersmiddel om je te verplaatsen. Fietsen is daarnaast een echte sport: de wielersport kent verschillende disciplines, zoals mountainbiken en wielrennen.

Combinatieduursporten

Combinatieduursporten zijn triathlon en duathlon. Hierbij worden  respectievelijk drie en twee duursporten gecombineerd. De officiële combinatie bij traithlon bestaat uit 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,2 km lopen. Maar er bestaan ook kortere traithlons. Een duathlon bestaat uit twee sporttaken en drie delen, bijvoorbeeld eerst hardlopen dan fietsen, dan wederom hardlopen. Ook deze combinatiesport wordt in verschillende afstanden uitgevoerd.

Mogelijke blessures

Al deze sporten zijn duursporten en worden zowel op topniveau als door amateurs beoefend. Voor iedere sporter is het belangrijk om de effecten van duursport te beseffen. De spieren leveren misschien wel een lagere kracht, maar worden echter voor langere tijd ingeschakeld. Dit zorgt voor concentratieverlies en vermoeidheid, waardoor de kans op blessures wordt vergroot. Bij duursport speelt overbelasting een grote rol. Een goede balans tussen belasting en rust is daarom ook bij deze tak van sport erg belangrijk.

Daarnaast vloeien veel blessures voort uit een afwijkende voetstand en/of gangpatroon. Een afwijkende voetstand, O-benen, X-benen, holvoeten en/of een bekkenscheefstand/beenlengteverschil, kunnen een negatief effect hebben op het beoefenen van de sport. Veel sporters zijn zich er niet van bewust dat zij een afwijkende voetstand en/of gangpatroon hebben en lopen dan ook vaak te lang door met een steeds terugkerende blessure.

Veel van deze klachten kunnen verholpen worden door een combinatie van het dragen van goed schoeisel en/of steunzolen, taping, maar ook het houden aan een goede trainingsschema. Hierbij moet worden gezocht naar een goede balans tussen belasting en rust en (specifieke) spiertraining (rek-, strek- en krachtoefeningen).

Podotherapeuten en/of bewegingsanalisten van Penders Voetzorg kunnen u met een deskundig oog en een assortiment van onder andere. specifieke sportzolen voor golf, wandelen, hiken en hardlopen, goed van dienst zijn.

Deel |

Download brochure Sport en vrije tijd

In dit themaboekje hebben wij alle belangrijke informatie rondom dit thema gebundeld in een handig PDF document. Download het boekje nu.

Download

Bel mij voor een afspraak

Wilt u een afspraak maken? Druk dan op de knop en vul het formulier in. Een van onze medewerkers belt u dan terug op een tijdstip dat het u gelegen komt.

Bel mij